Bezpieczna regeneracja filtrów cząstek stałych
DFP w służbie środowisku
Znany z angielskiego skrótu filtr DPF (Diesel particulate filter), czyli filtr cząsteczek stałych, często budzi w kierowcach mieszane uczucia. Z jednej strony jego pojawienie się na rynku, będące efektem przyjęcia normy emisji spalin „Euro 4” służy bezpośrednio zdrowiu każdego z nas. Różnicę od momentu pojawienia się tego rozwiązania odczuwają przede wszystkim mieszkańcy większych miast, jako że w efekcie użytkowania filtra DPF zniknęły chmury czarnego dymu snujące się za samochodami.
W praktyce oznacza to, że nawet 90% cząsteczek stałych, takich jak drobiny węgla, tlenki azotu, popioły, pm10, czy pm2,5 zatrzymywane zostaje w filtrze. PM2,5 i PM10 to pył zawieszony wywołujący nie tylko choroby układu oddechowego, ale też zaburzenia rytmu serca i raka. DPF ma za zadanie wyłapać te cząstki i dopalić. W filtrach tych zachodzi proces tak zwanego dopalania suchego, do którego potrzebna jest bardzo wysoka temperatura przekraczająca 600 stopni Celsjusza.
Co powoduje problemy z DPF
Z założenia filtr ten powinien funkcjonować bezproblemowo w samochodach nawet z ponad 200-tysięczno kilometrowym przebiegiem. Rzeczywistość jednak koryguje założenia producentów.
Samochody użytkowane głównie w miastach, często stojące w korkach, nie osiągają temperatur umożliwiających całkowity cykl regeneracji. W efekcie filtr zaczyna się zapychać, co dodatkowo przekłada się na zwiększenie zużycia paliwa. Jeśli nie zareagujemy w odpowiednim momencie, może nawet dojść do zatrzymania silnika.
Inna sprawa to bezpośredni wpływ problemów innych podzespołów samochodu na funkcjonowanie filtra DFP. Wśród nich są:
- awaria wtryskiwaczy paliwa – zwiększa wydzielanie spalin,
- awaria turbosprężarki – co skutkuje przedostaniem się oleju do układu wydechowego ,
- nieprawidłowy styl jazdy – jak widzieliśmy powyżej, nie zawsze z winy samego kierowcy, ale mogący być wynikiem zbyt krótkich dystansów; na dłuższą metę równie źle na spalanie cząstek wpływa gwałtowne przyśpieszanie, kiedy obroty silnika są niskie,
- paliwo słabej jakości – spowoduje szybsze zapchanie się filtra przez zwiększenie ilości sadzy.
Kiedy dochodzi do zapchania filtra, jego wymiana powinna być ostatnią deską ratunku. Nie tylko z oczywistych względów finansowych, ale też z braku potrzeby. Rozwiązaniem nie jest również wycinanie filtra (notabene niezgodne z prawem) ani jego wypalanie (może się zakończyć uszkodzeniem filtra). Warto mieć też na uwadze, iż nieprawidłowo przeprowadzone czyszczenie, z użyciem silnych środków chemicznych, jest zarówno niebezpieczne dla środowiska, jak i nie gwarantuje usunięcia popiołu zalegającego w filtrze. Co gorsza, może doprowadzić do zaklejenia kanalików filtra.
Czy bezpieczna i skuteczna regeneracja DPF jest w związku w tym możliwa? Jak najbardziej!
Gdzie i jak regenerować filtry DPF
Najbezpieczniejszą dostępną obecnie na rynku metodą regeneracji filtra jest oczyszczanie silnym strumieniem wody z dodatkiem certyfikowanego płynu. Proces w ten pozwala na przywrócenie funkcjonalności DPF nawet w 98,5%. Prawidłowy proces czyszczenia uwzględnia:
- wstępne oględziny z użyciem endoskopu cyfrowego
- czyszczenie
- suszenie w temperaturze 90 stopni
- test przepływu.
Regeneracja DPF nie należy do typu usług, które możemy spokojnie powierzyć każdemu mechanikowi. Brak odpowiedniego sprzętu i zaplecza informacyjnego może się skończyć znacznym wydatkiem a nawet zniszczeniem filtra. Niepotrzebnie.
Firma: Turbokrymar.pl z Białegostoku zajmuje się diagnostyką i regeneracją filtrów DPF nie tylko na polskim rynku. Stawiamy na jakość. Nie tylko jakość części zamiennych i produktów. Nie tylko jakość wyposażenia, które nieustannie unowocześniamy. Nie tylko na jakość kwalifikacji i pracy naszych profesjonalistów. Stawiamy na jakość procesu pracy. Tylko prawidłowo przeprowadzona regeneracja DPF obniża koszty dalszego ich użytkowania (eliminując kolejne wizyty u mechanika), wydłuża czas ich funkcjonowania i jest bezpieczna dla środowiska.
Krymar nie oszczędza na kliencie, oferując usługi najwyższej jakości. Dla bezpieczeństwa. Dla środowiska.